Acasă » Articole Duhovnicesti » În marginea râului…

În marginea râului…

decembrie 2009
L M M J V S D
« nov.   ian. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Calendar

decembrie 2009
L M M J V S D
« nov.   ian. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

„Să gândim frumos, ca să trăim frumos”

Mai mult chiar decât Crăciunul, Boboteaza este un eveniment însemnat datorită practicilor rituale cu semnificaţii profunde în întâmpinarea cărora se fac pregătiri speciale. Boboteaza şi Sfântul Ioan, sărbatorite pe 6, respectiv 7 ianuarie, încheie timpul magic al sărbătoririi naşterii fizice (Crăciunul) şi spirituale (Botezul) a Mântuitorului, aceasta din urma fiind prima dintre cele trei mari  Sfinte Taine ale Bisericii.

Cuvântul “Botez”, sau “a Boteza” provine din limba greaca “βαπτισμα ,-ειν” şi semnifica o afundare, o acţiune sau un rit de purificare. Dacă luăm aminte şi citim cu atenţie filele Noului Testament putem observa faptul ca exista 3 feluri de botez. Primul este „Botezul lui Ioan”(Fapte 1,22;18, 25) sau, cum mai este numit, „botezul pocăinţei”(Marcu 1,4; Fapte13,24; 19,4),pentru că el îi îndemna şi îi chema la pocăinţă pe cei ce veneau să se boteze, pregătindu-i pentru primirea lui Hristos. Al doilea botez,  numit „Botezul lui Hristos”,este cel cu care a fost botezat Hristos de Sfântul Ioan Botezătorul, dar acest botez nu a fost făcut spre iertarea păcatelor, fiindcă El nu a avut păcatul strămoşesc, „Care nu din sânge, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu S-a născut.”(Ioan 1,13);ci după cum ne spune si Sf. Ioan Gură de Aur : „Hristos S-a botezat ca să plinească <<toată dreptatea>> (Matei 3,15), adică după cum S-a tăiat împrejur , a adus jertfa poruncită de Legea lui Moise , a păzit sâmbetele şi a ţinut sărbătorile iudaice, tot aşa a adăugat la acestea şi faptul de a Se supune Proorocului şi Înainte Mergătorului Ioan. În cele din urma mai auzim spunându-se de unii creştini rătăciţi de la dreapta credinţă, că ar mai exista un „botez al cuvântului.”, care înţeleg insa greşit expresia „baia apei prin cuvânt”(Efeseni.5,26) , adică prin învăţătura Evangheliei.

Praznicul Botezului Domnului mai este cunoscut îndeobşte şi sub numele de Teofanie, adică Arătarea Domnului sau Epifanie,  Descoperirea Cuvântului Întrupat. Această sărbătoare ni-L descoperă pe Mântuitorul în deplinătatea maturităţii Sale, cerând să fie botezat de Ioan. Dar ce este mai important ,este faptul că Ioan ni-L arată pe Acesta ca pe Unul din Sfânta Treime „plin de har şi adevăr”(Ioan 1,14) şi care ne este mărturisit însuşi de Dumnezeul Tatăl din cer prin cuvintele „Acesta este Fiul meu cel iubit întru Care bine am voit”(Matei 3,17)
Poate  ne întrebăm sau ne-am gândit de ce toţi cei 4 Evanghelişti relatează momentul venirii la Râul Iordan al Mîntuitorului şi mai apoi Botezul Său; răspunsul este unul foarte simplu. Faptul că toţi cei 4 Evanghelişti ne relatează momentul Botezului ne duce la concluzia că acestia se aflau acolo, în apropierea râului şi, posibil, ei erau ucenici ai Sfântului Ioan.

Prin Botezul Domnului putem vedea o manifestare clară a celor Trei Persoane ale Sfintei Treimi: Fiul Se botează în apa Iordanului de către Ioan, Duhul Sfânt Se pogoară asupra Lui în chip de porumbel, iar Tatăl din cer Îl mărturiseşte ca fiind Fiu al Său.

Acest botez cu care a fost botezat Hristos a devenit şi botezul creştin,o Taină,

un botez al Sfintei Treimi, deoarece numai prin acesta vom putea sa intram în Împăraţia cerurilor. Mântuitorul Hristos a instituit acest nou botez ca Taină, care avea să fie dătător de har şi iertare de păcate, înainte de Înălţarea Sa la cer pentru că îşi trăgea harul şi puterea iertătoare din sângele jertfei Lui pe Cruce.

La Bobotează cerurile se deschid din nou, precum la Naşterea Domnului, însă acum îngerii nu mai coboara, ci din cer se coboara Însuşi Dumnezeu, Unul în Sfânta Treime.

Sfântul Ioan Gură de Aur, în Omilia sa la acest praznic ,scoate în evidenţă aceste trei feluri de botez: botezul iudaic, care avea un caracter ritual, botezul lui Ioan, prin care oamenii erau chemaţi la pocăinţă, pentru că „S-a apropiat Împărăţia Cerurilor”(Matei 3,2) şi botezul creştin, care ne  izbăveşte de păcat, prin curăţirea sufletului şi primirea merindelor Duhului Sfânt, împărtăşind harul şi darurile Sfântului Duh celui ce îl primeşte.

Sf. Ambrozie cel Mare ne arată faptul că: „Hristos S-a supus botezului şi pentru a ne da pildă de a ne boteza, dându-ne astfel putinţa de a renaşte prin apă şi prin Duh şi de a intra în Împărăţia Cerurilor.”

Botezul lui Hristos este o revelare a tainei Sfintei Treimi ,dar de asemenea şi o restabilire şi o reînnoire a omului,întreaga fire apropiindu-se de Dumnezeu,de Izvorul vieţii divine si ridicându-se împotriva păcatului strămoşesc.

În încheiere să cântăm şi noi alături de cântăreţii bisericeşti troparul Sfinţirii Aghiasmei Mari care spune atât de frumos: „Glasul Domnului peste ape strigă, grăind: veniţi de luaţi toţi Duhul înţelepciunii, Duhul înţelegerii, Duhul temerii de Dumnezeu, al lui Hristos, Cel ce S-a arătat.

Urdaş Bogdan Laurenţiu  ASCOR Alba Iulia


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: